Kia Ora Aotearoa - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Paula Gerlag - WaarBenJij.nu Kia Ora Aotearoa - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Paula Gerlag - WaarBenJij.nu

Kia Ora Aotearoa

Blijf op de hoogte en volg Paula

21 December 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

We zijn begonnen met het verkennen van het Noord eiland van Nieuw Zeeland.

Als eerst zijn we vanuit Auckland richting het noorden gegaan, naar de Bay of Islands. Wel even wat anders dan de outback in Australië. Van het rode zand, naar de fel blauwe zee, met overal groene eilandlandjes en mooie baaien.
In de Bay of Island hebben we een toer met een boot gedaan waar we de gelegenheid kregen om met dolfijnen te zwemmen. De toer duurde 4 uur na 5 minuten hadden we de eerste grote groep dolfijnen al gevonden. Springend en zwemmend volgde ze een zeilboot, die de haven in vaarde. Bij deze dolfijnen hebben we een hele tijd rondgehangen, maar helaas konden we niet bij ze het water in, omdat ze zich bij een sterke stroming bevonden. Even later hadden we in een baai een andere groep dolfijnen gevonden, snel onze wetsuits en flippers aan getrokken om het water in te springen. Het zwemmen met de dolfijnen was heeel gaaf! Ze zwommen zo dicht naast/onder/boven je en het waren er zo veel. Onder water kon je ze ook tegen elkaar horen "praten". Het was super! Zeker een hoogtepuntje.

Na de Bay of Islands weer terug naar Auckland en daar de stad verkend. Vervolgens weer de bus op om naar Hot water beach te rijden. De naam van het plaatsje zegt het al. Bij dit plaatsje kan je op het strand (als het eb is) je eigen hot water pool graven. Het water dat je opgraaft is warm, heel warm, het kan zo'n 65 graden worden om precies te zijn. 'S avonds hebben we dan ook onze eigen hot water pool gegraven, met gehuurde schep, anders verbrand je je handen. Het water van de zee dat er nog af en toe in komt stromen koelt het water af naar een aangename temperatuur.

Vanuit Hot water beach, door naar Waitomo. In Waitomo bevinden ze de Waitoma caves, waar we blackwater rafting hebben gedaan. We gingen de caves in met een tube (band) waar we van kleine ondergrondse donkere watervalletjes afsprongen en drijvend over donkere riviertjes. Het speciale aan deze grotten waren de glowworms die je kon zien als je alle lichten uit deed. Als je dan naar het plafond van de grotten keek leek het net een sterrenhemel.

De volgende dag gingen we naar Rotorua. Onderweg naar Rotorua zijn we naar Hobiton geweest waar we op een film set van Lord of the Rings en The Hobbit zijn geweest. Op deze locatie zijn de scene's van groene heuvels van de hobbits geschoten. Alles stond er nog precies zoals het in de film was.
Daarna gingen we weer verder naar Rotorua. Rotorua staat bekend om als de culturele stad van Nieuw-Zeeland, mud pools en geizers. Omdat er een gas meekomt uit de mud pools en geizers kan het stadje soms heel erg stinken naar rotte eieren.
Die avond gingen we naar een voorstelling en buffet van de lokale Maori. De Maori lieten hun ceremonies en traditie's zien en het eten werd in traditionele grond ovens gemaakt. We hebben ons buikje dan ook rond gegeten! Ook hebben we ook een paar woordjes geleerd in het Maorisch, zoals Kia Ora (hallo/ alles goed) en Aotearoa (nieuw zeeland). Wat erg leuk is om nu even The HAKA van het rugby team van nieuw zeeland (All Blacks) te googlen/youtuben.

Na een nachtje in Rotorua gingen we door naar Taupo waar we twee nachten bleven. Onderweg stopten we bij een waterval waar per seconde een olympisch zwembad naar beneden stroomde!
Toen we in Taupo aankwamen begon het wat slechter weer te worden en konden die dag ook verder niet zoveel doen. Tussen de regenbuien door even naar lake Taupo, het grooste meer van Australazië. Het meer is net zo groot als Singapore en dan zou er nog genoeg ruimte zijn voor een ferry rondom. De volgende dag zouden we de beroemde Tongariro crossing doen. Dat is 1 van de populairste en beste dagwandeling van Nieuw Zeeland, maar omdat het zo slecht weer was ging het niet door.

Vanuit Taupa naar een klein plaatsje River Valley, waar we in een hostel zaten in de middel of nowhere. Heel mooi wel het lag aan rivier in een dal met mooie groene natuur of ons heen en allemaal watervallen!

Van het afgelegen River Valley gingen we naar de hoofdstad van Nieuw Zeeland Wellington. De stad met de meeste cafés per inwoner, we hebben die avond dan ook eens gek gedaan en hebben in een restaurant gegeten en 's avond een dansje gedaan in een irish pub.

In Wellington was het einde van ons noorder eiland avondtuur en na een 3 uur duren de reis met de pond, belande we ons op het Zuid-Eiland !!

• 21 December 2013 - 00:25

Anita:

Leuk verhaal weer! En jullie houden het spannend, want superspannende Zuidereiland verhaal moet nog komen...Kannie wachtennnn :-))

• 21 December 2013 - 09:05

Rien:

Mooi hè! Jammer dat het er weer op zit?
    Opa Rinus!!!

• 22 December 2013 - 13:32

Jacorien:

Dat van die dolfijnen klinkt wel heel erg gaaf! En je verhaal over Rotorua brengt goede herinneringen terug: wij waren er in 1995 met Oreste en zoals jullie het beschrijven lijkt het wel of sindsdien de tijd heeft stilgestaan :-) !